Tre spørsmål til Askepott
En coach kjøpte nylig et kurs som kostet nesten 20.000 kroner for å lære seg å lage kurs. I tillegg betalte hun over 10.000 kroner for en kjent kursportal fordi den skulle være intuitiv og enkel å bruke. Noe den ikke var. Men det var ikke det største problemet.
Dagens onde stemor og stesøsken
Problemet er at hun fremdeles ikke er sikker på hva hun skal lage kurs om, eller nøyaktig hva hun vil drive med i virksomheten sin. Men det bryr tilsynelatende ikke tilbyderne seg om så lenge de får solgt kurs og portaler. De har tatt rollen som den onde stemoren (eller stefaren) og stesøsknene til Askepott. De som stadig gir henne nye oppgaver slik at hun ikke får gjort seg klar til ballet.
Det som holder Askepott borte fra ballet
Coachen har en viss idé om hva hun vil gjøre, men kommer ikke skikkelig i gang. Hun bruker dagene på å forstå og å lære seg teknologien til å epostlister, landingssider og kurs. Podcast har hun også begynt å tenke at hun burde ha.
I tillegg har hun konstant dårlig samvittighet fordi hun ikke lager nok stories eller poster nok på sosiale medier– for man må jo være synlig hvis man skal lykkes. 14 ganger i uka, minst, skal det visst være. Kanskje hun må ta nok et kurs for å få til det siste også, eller kjøpe en haug med ferdige poster som gjør henne mer synlig – uten at hun er sikker på hvorfor eller for hvem.
Samtidig sitter det mange mennesker der ute som trenger henne for å komme seg videre – både i livet og virksomheten sin. Jeg er redd de venter forgjeves hvis hun fortsetter med å jobbe med innpakningen og leveringen i stedet for selve gaven. I verste fall kommer hun til å gi opp før hun får laget verdifullt innhold som hun kan selge.
Tre nøtter til Askepott
Kjenner du deg igjen i denne historien, håper jeg at du vil gi deg selv og andre en viktig gave til jul. Den kommer uten innpakning, og du trenger verken en app eller et kurs for å dra nytte av den. Men du trenger ro til å tenke. Og tid til å reflektere. Så du må glemme den kursportalen og alle de kursene du har meldt deg på, i alle fall for noen timer.
Det er tre vesentlige spørsmål du trenger å stille deg. Svarene kan sitte langt inne hvis du ikke har lyttet til deg selv på en stund. Du kan ikke tvinge dem fram, men du kan slippe dem fram. Og det hjelper å skrive.
1 Hvilket problem
Det første spørsmålet er hvilket problem du vil løse. Kanskje er det vanskelig å finnet bare ett problem. Kanskje kan du løse flere. Velg ett problem som du kan hjelpe folk med. Kjenn også etter hvorfor du vil løse det. Du kan velge flere hvis du insisterer. Men det er enklere hvis du velger ett først.
2 Hvem skal du hjelpe?
Når du har valgt ut et problem du ønsker å løse, trenger du å vite konkret hvem det er som har dette problemet. Her snakker vi om det som blir kalt kundeavatar, drømmekunde, idealkunden eller rett og slett bare målgruppa. Skriv ned hva de frykter, og hva de sliter med. Du har kanskje hørt det før, men har du virkelig gått i dybden?
3 Hvordan skal du hjelpe dem?
Så kommer turen til hvordan du kan hjelpe dem. Og da snakker jeg ikke om teknologien eller mediet du skal leverer det gjennom. Jeg snakker om din verdifulle kunnskap, dine metoder og erfaringer.
Greier du å beskrive noen få steg du kan ta dem gjennom, har du en mye klarere tanke om hvordan du kan bidra.
Klarhetens pris
Mangler du denne klarheten, vil du fortsette med aktiviteter som verken bidrar med verdi eller økt omsetning. Du vil kaste penger ut av vinduene måned etter måned på kurs, tjenester og programvare du ikke i verste fall ikke får brukt for.
Har du klarhet i disse spørsmålene, er det ikke bare lettere å lage et kurs. Det er lettere å lage et foredrag, skrive bok, podcastepisoder, vlogger og blogger. Det er også mye lettere å skrive tekster til markedsføringen din og innlegg til sosiale medier som faktisk har en verdi.
Ikke minst blir det lettere å tjene penger på det du liker fordi du leverer noe av verdi! Og det er her magien oppstår – akkurat som i Askepott. Når du finner din verdi, er du klar til å reise til ballet.
Endelig klar for ballet!
Kanskje du ikke trenger å møte en prins, men det er garantert mange på ballet som trenger din kompetanse og erfaring. Og du møter dem i en kjole av selvtillit og med gode sko som hjelper deg med å gå og stå støtt. Kjole og sko som ikke forsvinner ved midnatt.
Og når du gir mye av verdi, vil du få mye av verdi tilbake. Tar du deg betalt, kan du bruke pengene til å få hjelp med teknologien og alt det du ikke egentlig vil bruke livet ditt på.
Av alle gaver du kan gi deg selv og andre denne julen – håper jeg det er denne: Klarheten på hva du vil bidra med, til hvem og konkrete steg for hvordan du kan gjøre det.
Med ønske om en riktig God Jul og et Fredeligere Nytt År
Siw C
PS: Og kjenner du noen flere Askepotter der ute, er det fint om du deler disse spørsmålene slik at flere kommer seg på ballet. Det er plass til alle.
Det er ikke de høyhælte skoene som gir deg business. Det er verdien din personlighet og dine profesjonelle gaver.