Ønsker du 5-stjerners tilbakemeldinger, trenger du 5-stjerners lesere

Finn leserne som vil elske boka di og gi deg fem stjerner som takk.

Tidligere har jeg skrevet om hvordan du kan lage en sterk lesermagnet for at boka skal bli synlig og attraktiv for leserne dine. Nå skal vi se nærmere på målgruppa. Det er superviktig å finne ut av hvem som skal være den ideelle leseren for akkurat ditt bokprosjekt, for det er også din kommende veisøker og kursdeltager. Ønsker du femstjerners kritikker, trenger du femstjerners lesere.

Ikke prøv å skrive en bok for «alle». Jo, mer generell den er, jo mindre vil den appellere.  Skriv boka med én bestemt person i tankene – da vil innholdet treffe mange flere av samme type. Så …

  • Hvem vil du jobbe med eller hjelpe? 
  • Hvordan har de det? 
  • Hvordan tar de det. 
  • Hva er problemene de har? 


Skriv svar på spørsmålene og grav dypt i hvem de er. Din målgruppe kan være privatpersoner eller ledere av små/store virksomheter. Grav utover bare hvem de er. Finn ut av hva de ønsker seg og hva som hindrer dem. 

Her er et eksempel hvor målgruppa er bedriftseiere som ønsker å tjene mer penger for å kunne ha en lønnsom bedrift. 

Svar på de samme spørsmålene og bytt ut «tjene penger» med det din målgruppe ønsker seg aller mest: 

  • Hvordan vil de tjene penger?
  • Hva hindrer dem i å gjøre det akkurat nå?
  • Hva har de prøvd som ikke fungerte?
  • Hva har de prøvd som fungerte?
  • Hvilke ideer og oppfatninger om å tjene penger trenger de for å komme seg videre? Hvordan må de endre seg? 
  • Hva må de justere? 
  • Hva er det du har som kan hjelpe akkurat denne gruppa med deres problem? 

Jo klarere du blir på disse spørsmålene, jo bedre blir boka di – og jo gladere blir leserne dine fordi du hjelper dem med akkurat det de trenger.

Vær med på kurs og bli enda klarere på målgruppa.  Da er det større sjanse for at du treffer blink med både bok & business! 

Handlekurv
Skroll til toppen