Hvorfor bokskriving er verdt investeringen
Tenk om du kunne investere tid og energi i noe som kan GI deg mer tid og energi på sikt. Tenk om du kunne bli en større autoritet på ditt område og ha en positiv innvirkning – og øke inntekten uten at du må jobbe mer. Det høres ut som en illusjon, men det er faktisk mulig. Og det er gjennom å skrive en bok.
Mange coacher, konsulenter, veiledere, trenere og terapeuter har sin egen bank av kunnskap, sin egen filosofi og sine egne metoder. Men de bruker mye tid på å gjenta seg selv i arbeidet med kunder og klienter. Og de får bare delt det verdifulle innholdet sitt til noen få. Mange som trenger disse viktige tipsene og kunnskapen får aldri høre om dem.
Men hvis de skrev en bok, ville de kunne hjelpe mange fler. Og ikke bare det. De kunne økt verdien i virksomheten slik at de kunne jobbet mer som de egentlig har lyst til. Noen tør ikke starte på å skrive bok og noen gir opp underveis fordi de glemmer hvilken god investering det er.
Tre gode grunner til å prioritere bokskriving
Hvis du trenger inspirasjon og motivasjon til å skrive boka di, får du tre gode grunner her. Dette er bare noen av de gode grunnene.
1. Spare tid og energi
Når du skriver en bok, samler du din viktigste kunnskap og innsikt på ett sted. Det er fort gjort å glemme tips, huskelister og metoder. Og du bruker mye tid på å rekonstruere innhold hvis du ikke vet hvor du har lagret det. Har du en bok, har du alltid oversikt over det viktigste du kan, vet og ønsker å formidle.
I stedet for å gjenta de samme konseptene eller ideene til hver enkelt klient, kan du henvise dem til å lese boka di. Dette kan frigjøre tid til å jobbe med kundene på dypere måter enn å gjengi noe de kunne ha lest. Det kan også frigjøre tid og energi for deg til å fokusere på andre sider av virksomheten din.
I stedet for å måtte finne på nye ting til artikler, poster, podcastepisoder, foredrag og kurs, kan du resirkulere innhold fra boka di. Det er innhold av god kvalitet som du har tatt deg tid til å fordype deg i. Og har du investert tid og energi i å skrive en bod bok, har du alltid innhold av høy kvalitet lett tilgjengelig.
2. Personlig og faglig vekst
Bokskriving krever at man dykker dypt inn i egne tanker, kunnskap og erfaringer. En konsulent som skriver bok om effektive strategier, kan for eksempel oppdage nye innsikter om sin egen praksis, og kanskje til og med identifisere områder for forbedring. Dette kan resultere i bedre veiledning til kunden, og personlig og faglig vekst for konsulenten.
Ved å skrive en bok får du øvd på å formidle komplekse ideer på en klar og forståelig måte. En terapeut som skriver en bok om emosjonell helbredelse, må finne måter å formidle komplekse psykologiske konsepter på en måte som er tilgjengelig for alle lesere. Dette er ikke bare tilfredsstillende for deg selv, men nyttig og viktig for de som lytter til og leser deg.
Når du skriver en bok, må du tenke på hvem du vil målgruppa di skal være og hva de trenger. En coach som skriver en bok om personlig utvikling, må forstå hva leserne vil lære, og hvordan de best kan ta til seg og anvende denne kunnskapen. Dette kan hjelpe coachen med å forstå klientene sine bedre og være til enda større hjelp og nytte.
3. Bedre økonomi i virksomheten
Bokskriving kan bidra til bedre økonomi i virksomheten din på flere måter. Vi har allerede sett hvor viktig det er så samle og sortere kunnskapen for å spare verdifull tid og energi slik at du kan gjøre ting som bygger virksomheten. Og her er tre gode grunner til:
Ved å selge boka di som et selvstendig produkt, kan du generere en betydelig inntekt. Du kan også bruke den som et supplement til kurs og veiledningspakker. Selv om du deler masse av verdi i boka, er mange avhengig av å bli fulgt opp gjennom et kurs eller veiledning i tillegg. Det betyr at boka di kan føre til mersalg av andre produkter og tjenester.
En publisert bok kan fungere som et effektivt markedsføringsverktøy. Den øker synligheten din og etablerer deg som en autoritet i feltet ditt, noe som kan tiltrekke nye klienter.
Å være en publisert forfatter kan åpne dører for høyere betalte engasjementer som foredrag, workshops, konsulenttjenester, og til og med online kurs basert på innholdet i boken din. Boka er nemlig et bevis på at du har noe verdifullt å formidle og at du har gjennomføringsevne.
Hvordan skal du investere i fremtiden din?
Er du klar til å gjøre om din verdifulle kunnskap til noe konkret og varig? Å skrive en bok kan være utfordrende og tidkrevende, men de langvarige gevinstene er uendelige. Ved å samle din erfaring og innsikt på ett sted, vil du spare tid, energi, og samtidig vokse både faglig og personlig. Og tenk på alle de menneskene der ute som kan dra nytte av din ekspertise, din erfaring, og ditt perspektiv. Er det ikke på tide å gi dem den gaven?
Boken din kan være nøkkelen til din neste fase i karrieren, og åpne dører du aldri kunne ha forestilt deg. Det kan være starten på en ny virksomhet, en ny rolle som foredragsholder eller konsulent, eller det kan være en sterk pådriver for veksten av din nåværende virksomhet.
Investeringen er stor, men potensialet for avkastning er enda større. For ikke å nevne gleden og tilfredsstillelsen av å se ditt navn på omslaget til din egen bok. Kiler det litt i magen ved tanken?
Så hva venter du på? Fra veileder til forfatter – det er et skritt du ikke vil angre på å ta. Du har noe å si, og verden er klar for å høre det. Start skriveprosessen i dag, og se selv hvorfor bokskriving virkelig er verdt investeringen.
PS: Hvis virkelig har lyst til å skrive bok, men merker at det er noe som hindrer deg. Ta kontakt med meg for å få noen gratis tips. Jeg elsker det jeg gjør. Derfor har jeg også skrevet en bok det.
Siw C. Christiansen
Skrivecoach og forfatter av Skriv den boka