Friskriving

Trenger du å komme i gang med skrivingen din eller sortere virvaret av tanker som fyker rundt i hodet ditt? Da er friskriving å anbefale.

Friskriving kan du bruke til å:

  • komme i gang med en tekst
  • skrive av deg sorg, sinne, lengsel eller andre følelser
  • rydde i tankene
  • bli bedre kjent med deg selv
  • styrke din(e) indre stemme(r)

Friskriving utfordrer deg til å bruke din kreative og intuitive side, og er en utmerket metode for å øve opp en sterk skriver.

Friskriving er når du setter deg ned og skriver uten å tenke eller planlegge hva du skal skrive.

Regler for friskriving:

1)    Bestem hvor lang tid du skal skrive og sett på en alarm (en snill en)
2)    Skriv det første som faller deg inn, uten å planlegge eller tenke
3)    Pennen skal ikke stoppe/Fingrene skal taste hele tidsrommet du har valgt

Tips:

  • Velg et ord eller en setning som utgangspunkt for øvelsen
  • Sett på alarmen (5, 7, 10 eller 15 minutter)
  • Skriv så fort du kan så du får minst mulig tid til å tenke
  • Hvis du ikke kan komme på noe å skrive, kan du gjerne gjenta utgangsordet eller setningen din fram til du kommer på noe mer

Å skrive i 10 minutter er en veldig bra start (men du kan gjerne starte med fem). For noen er det lett å holde kontrollen de første fem minuttene, men så blir fornuften sliten og må ha hjelp fra fantasien eller underbevisstheten for å fortsette til tiden er ute. Og det er da det begynner å svinge av denne øvelsen; når du skriver ting du ikke egentlig hadde planlagt.

Friskrivingsoppgaver:

Bestem deg gjerne for at du skal bruke minimum10 minutter per dag en periode. Det er ideelt hvis du kan skrive i en lengre periode (1-3 uker) uten å lese rett etter at du har skrevet. Bare legg det bort og ta det fram seinere for å lese gjennom. Du vil garantert bli overrasket.

Her er forslag til noen setninger du kan starte med – Velg én setning og skriv uten å tenke i 10 minutter:

Jeg husker ikke/Jeg husker
Hendene hans hvilte i fanget …
Vannet lå som en
Det beste/verste hun visste var
Når sola står opp,
Lukten av …
Smaken av…
Lyden av…
Synet av…
Følelsen av…
I dag har jeg
I dag er jeg
I dag vil jeg ikke/I dag kommer jeg til å

Lykke til!

Jeg hører gjerne fra deg om hvordan det har gått med friskrivingen din!

Beste hilsener fra

Siw